Abrams, D. & Hogg, M. A. (1988). Comments on the motivational status of self-esteem in social identity and intergroup discrimination. European Journal of Social Psychology, 18 (4), 317–334. US: John Wiley & Sons. doi:10.1002/ejsp.2420180403
Allport, G. W. (1954). Nature of Prejudice. Verfügbar unter: https://faculty.washing- ton.edu/caporaso/courses/203/readings/allport_Nature_of_prejudice.pdf (9.12.2021).
Bak, P. M. (2016). Wie man Psychologie als empirische Wissenschaft betreibt. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden. doi:10.1007/978-3-658-11130-4
Bargh, J. A. (1999). The cognitive monster: The case against the controllability of automatic stereotype effects. Dual-process theories in social psychology (S. 361– 382). New York, NY, US: The Guilford Press.
Bargh, J. A., Chen, M. & Burrows, L. (1996). Automaticity of Social Behavior: Direct Effects of Trait Construct and Stereotype Activation on Action, 15.
Baron-Cohen, S. & Wheelwright, S. (2004). The Empathy Quotient: An Investigation of Adults With Asperger Syndrome or High Functioning Autism, and Normal Sex Differences. Journal of autism and developmental disorders, 34, 163–75. doi:10.1023/B:JADD.0000022607.19833.00
BAuA. (2021, März 31). BAuA – SARS-CoV-2 FAQ und weitere Informationen – Wie lange dürfen FFP2/FFP3-Masken ohne Unterbrechung getragen werden? Wie lange muss die Erholungsdauer nach dem Tragen sein? – Bundesanstalt für Arbeitsschutz und Arbeitsmedizin. Verfügbar unter: https://www.baua.de/DE/Themen/Arbeitsgestaltung-im-Betrieb/Coronavirus/FAQ/PSA-FAQ-24.html (29.11.2021).
Bem, D. J. (1972). Self-Perception Theory Development of self-perception theory was supported primarily by a grant from the National Science Foundation (GS 1452) awarded to the author during his tenure at Carnegie-Mellon University. In Berkowitz, L. (Hrsg.), Advances in Experimental Social Psychology (Band 6, S. 1–62). Academic Press. doi:10.1016/S0065-2601(08)60024-6
Bombari, D., Schmid, P. C., Schmid Mast, M., Birri, S., Mast, F. W. & Lobmaier, J. S. (2013). Emotion recognition: the role of featural and configural face information. Quarterly Journal of Experimental Psychology (2006), 66 (12), 2426–2442. doi:10.1080/17470218.2013.789065
Brakemeier, E.-L., Wirkner, J., Knaevelsrud, C., Wurm, S., Christiansen, H., Lueken, U. et al. (2020). Die COVID-19-Pandemie als Herausforderung für die psychische Gesundheit. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 49 (1), 1– 31. Hogrefe Verlag. doi:10.1026/1616-3443/a000574
Bruce, V. & Young, A. (1986). Understanding face recognition. British Journal of Psy- chology, 77 (3), 305–327. doi:10.1111/j.2044-8295.1986.tb02199.x
Carbon, C.-C. (2020b). About the Acceptance of Wearing Face Masks in Times of a Pandemic. SSRN Scholarly Paper No. ID 3584834. Rochester, NY: Social Science Research Network. doi:10.2139/ssrn.3584834
Carbon, C.-C. (2020a). Wearing face masks strongly confuses counterparts in reading emotions. PsyArXiv. doi:10.31234/osf.io/x3uh6
Cialdini, R. B., Reno, R. R. & Kallgren, C. A. (1990). A focus theory of normative conduct: Recycling the concept of norms to reduce littering in public places. Journal of Personality and Social Psychology, 58 (6), 1015–1026. US: American Psychological Association. doi:10.1037/0022-3514.58.6.1015
Coniam, D. (2005). The Impact of Wearing a Face Mask in a High-Stakes Oral Examination: An Exploratory Post-SARS Study in Hong Kong. Language Assessment Quarterly, 2 (4), 235–261. Routledge. doi:10.1207/s15434311laq0204_1
Crocker, J., Voelkl, K., Testa, M. & Major, B. (1991). Social stigma: The affective consequences of attributional ambiguity. Journal of Personality and Social Psychology, 60 (2), 218–228. US: American Psychological Association. doi:10.1037/0022-3514.60.2.218
Dellweg, D., Lepper, P. M., Nowak, D., Köhnlein, T., Olgemöller, U. & Pfeifer, M. (2020). Stellungnahme der DGP zur Auswirkung von Mund-Nasenmasken auf den Eigen- und Fremdschutz bei aerogen übertragbaren Infektionen in der Bevölkerung. Pneumologie (Stuttgart, Germany), 74 (6), 331–336. doi:10.1055/a- 1175-8578
Demerouti, E. & Nachreiner, F. (2019). Zum Arbeitsanforderungen-Arbeitsressourcen-Modell von Burnout und Arbeitsengagement – Stand der Forschung. Zeitschrift für Arbeitswissenschaft, 73 (2), 119–130. doi:10.1007/s41449-018-0100-4
Diekmann, A. (2020). Entstehung und Befolgung neuer sozialer Normen.: Das Beispiel der Corona-Krise. Zeitschrift für Soziologie, 49 (4), 236–248. De Gruyter Oldenbourg. doi:10.1515/zfsoz-2020-0021
Dijksterhuis, A., Bargh, J. & Miedema, J. (2012). Of men and mackerels: Attention, subjective experience, and automatic social behavior.
Duden. (2021). Duden | Norm | Rechtschreibung, Bedeutung, Definition, Herkunft. Verfügbar unter: https://www.duden.de/rechtschreibung/Norm (28.11.2021).
Ekman, P. (1977). Facial-Expression. Verfügbar unter: https://www.paulekman.com/wp-content/uploads/2013/07/Facial-Expression.pdf (22.11.2021).
Fatfouta, R. & Oganian, Y. (2020, Juli 10). Bargaining under social distancing requirements: Effects of face masks on socio-economic decision-making in the COVID-19 pandemic. PsyArXiv. doi:10.31234/osf.io/cn7by
Fiske, S. (2004). Intent and Ordinary Bias: Unintended Thought and Social Motivation Create Casual Prejudice. Social Justice Research, 17, 117–127. doi:10.1023/B:SORE.0000027405.94966.23
Fiske, S. T., Cuddy, A. J. C., Glick, P. & Xu, J. (2002). A model of (often mixed) stereo- type content: Competence and warmth respectively follow from perceived status and competition. Journal of Personality and Social Psychology, 82 (6), 878– 902. US: American Psychological Association. doi:10.1037/0022-3514.82.6.878
Fiske, S. T. & Neuberg, S. L. (1990). A Continuum of Impression Formation, from Category-Based to Individuating Processes: Influences of Information and Motivation on Attention and Interpretation. In Zanna, M. P. (Hrsg.), Advances in Experimental Social Psychology (Band 23, S. 1–74). Academic Press. doi:10.1016/S0065-2601(08)60317-2
Fiske, S. T. & Taylor, S. E. (1991). Social cognition, 2nd ed (S. xviii, 717). New York, NY, England: Mcgraw-Hill Book Company.
Freiberg, A., Horvath, K., Hahne, T. M., Drössler, S., Kämpf, D., Spura, A. et al. (2021). Beeinflussung der psychosozialen Entwicklung von Kindern und Jugendlichen durch das Tragen von Gesichtsmasken im öffentlichen Raum zur Prävention von Infektionskrankheiten: Ein systematischer Review. Bundesgesundheitsblatt – Gesundheitsforschung – Gesundheitsschutz. doi:10.1007/s00103-021-03443- 5
Freud, E., Stajduhar, A., Rosenbaum, R. S., Avidan, G. & Ganel, T. (2020). The COVID-19 pandemic masks the way people perceive faces. Scientific Reports, 10 (1), 22344. doi:10.1038/s41598-020-78986-9
Gagnon, A. & Bourhis, R. Y. (1996). Discrimination in the Minimal Group Paradigm: Social Identity or Self-Interest? Personality and Social Psychology Bulletin, 22 (12), 1289–1301. SAGE Publications Inc. doi:10.1177/01461672962212009
Gerber, J. & Wheeler, L. (2009). On Being Rejected: A Meta-Analysis of Experimental Research on Rejection. Perspectives on Psychological Science, 4 (5), 468–488. SAGE Publications Inc. doi:10.1111/j.1745-6924.2009.01158.x
Gori, M., Schiatti, L. & Amadeo, M. B. (2021). Masking Emotions: Face Masks Impair How We Read Emotions. Frontiers in Psychology, 12, 1541. doi:10.3389/fpsyg.2021.669432
Grant, A., Gino, F. & Hofmann, D. (2011). Reversing the Extraverted Leadership Advantage: The Role of Employee Proactivity. Academy of Management Journal, 54, 528–550. doi:10.5465/AMJ.2011.61968043
Guimond, S., Dambrun, M., Michinov, N. & Duarte, S. (2003). Does Social Dominance Generate Prejudice? Integrating Individual and Contextual Determinants of Intergroup Cognitions. Journal of personality and social psychology, 84, 697–721. doi:10.1037/0022-3514.84.4.697
Hareli, S., David, S. & Hess, U. (2013). Competent and Warm but Unemotional: The Influence of Occupational Stereotypes on the Attribution of Emotions. Journal of Nonverbal Behavior, 37 (4), 307–317. doi:10.1007/s10919-013-0157-x
Hemmer, C. J., Hufert, F., Siewert, S. & Reisinger, E. (2021, Februar 5). Schutz vor COVID-19: Wirksamkeit des Mund-Nasen-Schutzes. Deutsches Ärzteblatt. Verfügbar unter: https://www.aerzteblatt.de/archiv/217465/Schutz-vor-COVID-19- Wirksamkeit-des-Mund-Nasen-Schutzes (22.11.2021).
Hewstone, M., Rubin, M. & Willis, H. (2002). Intergroup Bias. Annual Review of Psychology, 53 (1), 575–604. doi:10.1146/annurev.psych.53.100901.135109
Hombach, S. M. (2020, Mai 20). Maskenpflicht wegen Covid-19: »Lächeln können wir hören«. Verfügbar unter: https://www.spektrum.de/news/wie-veraendert-ein- mundschutz-unsere-kommunikation/1735910 (22.11.2021).
Jakobs, E. (2020, Juli 21). Masken tragen im Büro? Verfügbar unter: https://idw-online.de/de/pdfnews751470 (28.11.2021).
Jiranek, P., Schie, S., Kals, E., Humm, J., Strubel, I. & Wehner, T. (2015). Gerechtigkeitserleben im organisationalen Kontext der Freiwilligenarbeit (S. 151–168). doi:10.1007/978-3-642-55295-3_9
Jonas, K., Stroebe, W. & Hewstone, M. (Hrsg.). (2014). Sozialpsychologie (6. Auflage). Berlin Heidelberg: Springer-Verlag. doi:10.1007/978-3-642-41091-8
Jones, K. P., Peddie, C. I., Gilrane, V. L., King, E. B. & Gray, A. L. (2016). Not So Subtle: A Meta-Analytic Investigation of the Correlates of Subtle and Overt Discrimination. Journal of Management, 42 (6), 1588–1613. SAGE Publications Inc. doi:10.1177/0149206313506466
Kahneman, D. (2012). Schnelles Denken, langsames Denken. (Schmidt, T., Übers.) (26. Edition). München: Siedler Verlag.
Kahneman, D., Sibony, O. & Sunstein, C. R. (2021). Noise. Siedler Verlag.
Kahneman, D. & Tversky, A. (1972). Subjective probability: A judgment of representativeness. Cognitive Psychology, 3 (3), 430–454. doi:10.1016/0010-0285(72)90016-3
Koch, S. (2020). Präventionsmaßnahmen werden nicht selten Opfer ihres Erfolgs, Report Psychologie (07/2020), 19.
König, E., Volmer, G. & König, M. (2020). Mini-Handbuch Systemisches Coaching (1. Auflage 2020). Weinheim Basel: Beltz.
Lentz, M. (2020). Wenn Sie sich am Montagmorgen fühlen, als sei Freitagabend, Report Psychologie (07/2020), 19.
Marques, J. M., Yzerbyt, V. Y. & Leyens, J.-P. (1988). The „Black Sheep Effect“: Extremity of judgments towards ingroup members as a function of group identification. European Journal of Social Psychology, 18 (1), 1–16. US: John Wiley & Sons. doi:10.1002/ejsp.2420180102
Nerdinger, F. W., Blickle, G. & Schaper, N. (2019). Arbeits- und Organisationspsychologie. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg. doi:10.1007/978-3-662- 56666-4
Neyer, F. J. & Asendorpf, J. B. (2018). Psychologie der Persönlichkeit (6. Auflage). Berlin Heidelberg: Springer-Verlag. doi:10.1007/978-3-662-54942-1
Oakes, P. J. & Turner, J. C. (1980). Social categorization and intergroup behaviour: Does minimal intergroup discrimination make social identity more positive? European Journal of Social Psychology, 10 (3), 295–301. US: John Wiley & Sons. doi:10.1002/ejsp.2420100307
Olszanowski, M., Wróbel, M. & Hess, U. (2020). Mimicking and sharing emotions: a reexamination of the link between facial mimicry and emotional contagion. Cognition and Emotion, 34 (2), 367–376. Routledge. doi:10.1080/02699931.2019.1611543
Pettigrew, T. (1997). Generalized Intergroup Contact Effects on Prejudice. Personality and Social Psychology Bulletin, 23, 173–185. doi:10.1177/0146167297232006
Pettigrew, T. F. (1958). Personality and sociocultural factors in intergroup attitudes: a cross-national comparison. Journal of Conflict Resolution, 2 (1), 29–42. SAGE Publications Inc. doi:10.1177/002200275800200104
Pörschmann, C., Lübeck, T. & Arend, J. M. (2020). Impact of face masks on voice radiation. The Journal of the Acoustical Society of America, 148 (6), 3663–3670. doi:10.1121/10.0002853
Pratto, F., Sidanius, J. & Levin, S. (2006). Social dominance theory and the dynamics of intergroup relations: Taking stock and looking forward. European Review of Social Psychology, 17 (1), 271–320. doi:10.1080/10463280601055772
Rauen, C. (2014). Coaching (3. überarbeitete und erweiterte Auflage). Hogrefe. Ver- fügbar unter: https://hs-fresenius.ciando.com/shop/book/short/index.cfm?fuseaction=short&bok_id=1620781&cat_id=0&cat_nav=0 (24.10.2021).
Reynolds, K. J., Turner, J. C. & Haslam, S. A. (2000). When are we better than them and they worse than us? A closer look at social discrimination in positive and negative domains. Journal of Personality and Social Psychology, 78 (1), 64–80. US: American Psychological Association. doi:10.1037/0022-3514.78.1.64
RKI. (2021, August 13). RKI – Navigation – Was ist beim Tragen eines Mund-Nasen-Schutzes („OP-Maske“) in der Öffentlichkeit zu beachten? Verfügbar unter: https://www.rki.de/SharedDocs/FAQ/NCOV2019/FAQ_Mund_Nasen_Schutz.html (22.11.2021).
Roberson, D., Kikutani, M., Döge, P., Whitaker, L. & Majid, A. (2012). Shades of emotion: What the addition of sunglasses or masks to faces reveals about the development of facial expression processing. Cognition, 125 (2), 195–206. doi:10.1016/j.cognition.2012.06.018
Ruba, A. L. & Pollak, S. D. (2020). Children’s emotion inferences from masked faces: Implications for social interactions during COVID-19. PLOS ONE, 15 (12), e0243708. Public Library of Science. doi:10.1371/journal.pone.0243708
Salganik, M., Dodds, P. & Watts, D. (2006). Experimental Study of Inequality and Unpredictability in an Artificial Cultural Market. Science (New York, N.Y.), 311, 854–6. doi:10.1126/science.1121066
Schneider, J., Sandoz, V., Equey, L., Williams-Smith, J., Horsch, A. & Bickle Graz, M. (2021). The Role of Face Masks in the Recognition of Emotions by Preschool Children. JAMA Pediatrics. doi:10.1001/jamapediatrics.2021.4556
Schörk, C. (2020). Psychology of Pandemics, Report Psychologie (07/2020), 19.
Seligman, M. E. P. (2011). Der Glücks-Faktor: Warum Optimisten länger leben. BASTEI LÜBBE.
Seligman, M., Steen, T., Park, N. & Peterson, C. (2005). Positive Psychology Progress: Empirical Validation of Interventions. The American psychologist, 60, 410–21.doi:10.1037/0003-066X.60.5.410
Shelton, J. N. (2003). Interpersonal concerns in social encounters between majority and minority group members. Group Processes & Intergroup Relations, 6 (2), 171–185. US: Sage Publications. doi:10.1177/1368430203006002003
Sherif, M., Harvey, O. J., White, B. J. & Hood, W. R. (1954). Intergroup Conflict and Cooperation: The Robbers Cave Experiment, 133.
Sidanius, J. & Pratto, F. (1999). Social dominance: An intergroup theory of social hierarchy and oppression (S. x, 403). New York, NY, US: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9781139175043
Siegrist, J. & Dragano, N. (2008). Psychosoziale Belastungen und Erkrankungsrisiken
im Erwerbsleben: Befunde aus internationalen Studien zum Anforderungs-Kontroll-Modell und zum Modell beruflicher Gratifikationskrisen. Bundesgesundheitsblatt – Gesundheitsforschung – Gesundheitsschutz, 51 (3), 305–312. doi:10.1007/s00103-008-0461-5
Smith, E. R. (1993). Social identity and social emotions: Toward new conceptualizations of prejudice. Affect, cognition, and stereotyping: Interactive processes in group perception (S. 297–315). San Diego, CA, US: Academic Press.
Spitzer, M. (2020). Gesichtsmasken im Unterricht: Vor- und Nachteile der Bedeckung der unteren Gesichtshälfte in Zeiten der Corona-Pandemie. Nervenheilkunde, 39 (09), 522–532. doi:10.1055/a-1162-5343
Stangl. (2021a). Stereotyp – Online Lexikon für Psychologie und Pädagogik. Verfügbar unter: https://lexikon.stangl.eu/630/stereotyp (28.11.2021).
Stangl. (2021b). Vorurteil – Online Lexikon für Psychologie und Pädagogik. Verfügbar unter: https://lexikon.stangl.eu/4678/vorurteil (28.11.2021).
Tajfel, H. (1978). Differentiation Between Social Groups: Studies in the Social Psychology of Intergroup Relations. American Journal of Sociology, Vol 86 (No 5). Verfügbar unter: https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/227378?jour- nalCode=ajs (5.12.2021).
Tajfel, H. & Turner, J. C. (1979). An integrative theory of intergroup conflict. In Austin, W. G. & Worchel, S. (Hrsg.), The social psychology of intergroup relations (S. 33–37). Monterey, CA.
Thaler, R. H. & Sunstein, C. R. (2008). Nudge: Improving decisions about health, wealth, and happiness (S. x, 293). New Haven, CT, US: Yale University Press.
Werner, M. (1997). Das Modell der erlernten Hilflosigkeit im Zusammenhang mit De- pression. Verfügbar unter: https://www.grin.com/document/99333 (23.9.2020).
Wong, C. K. M., Yip, B. H. K., Mercer, S., Griffiths, S., Kung, K., Wong, M. C. et al. (2013). Effect of facemasks on empathy and relational continuity: a randomised controlled trial in primary care. BMC Family Practice, 14 (1), 200. doi:10.1186/1471-2296-14-200
Wu, C.-H., Liu, J., Kwan, H. K. & Lee, C. (2016). Why and when workplace ostracism inhibits organizational citizenship behaviors: An organizational identification perspective. Journal of Applied Psychology, 101 (3), 362–378. US: American Psychological Association. doi:10.1037/apl0000063